İncir Çekirdeği

Osman Okan

Osman Okan

E-Posta : gelibolugaste@hotmail.com

Geçtiğimiz günlerde eski belediye binasında bir toplantı yapıldı.

Eskilerin deyimiyle "incir çekirdeği"ni doldurmayacak bir konu gazeteye düştü.

Toplantının konusu 1924 yılında Selanik’ten Mübadele yoluyla gelenlerin, yakınlarını, akrabalarını bir araya toplamaktı.

Yani kültürel bir etkinlik yapmak, yemek, içmek, sohbet etmekti.

Gelibolu merkezden, Yeniköy’den, Değirmendüzü köyünden, Şarköy’den ve hatta İstanbul’dan gelenler bile olmuştu toplantıya.

Bilindiği gibi geçtiğimiz yıllarda Gelibolu’dan da, Yunanistan’a, Selanik’e gidilmiş, daha sonra oradan da ziyaretçiler iade-i ziyarette bulunmuşlardı.

Daha günler öncesinde de Bulgaristan’dan aynı şekilde misafirler gelmiş yakınlarını ziyaret etmişlerdi.

Geçtiğimiz hafta eski belediye binasında yapılan toplantı nasıl oldu bilinmez, Selanik’ten mübadele yoluyla gelenlerin toplantısı olması yanında, yerel bir gazetenin yarattığı bir Pomak toplantısı olup çıktı.

Çünkü bu toplantı yerel bir gazete de ”Pomaklar (!) Buluştu” başlığıyla verildi.

Toplantı henüz başlamadan, yerel bir habercinin pomak diye bir ırk yoktur sözüne, cevap emekli postacı Hasan Şimşek’ten geldi. Şimşek'in yerel haberciye bir tepki şeklinde "ben önce Türk’üm, sonra Türkiye Cumhuriyeti vatandaşıyım, Atatürk’çüyüm ama aynı zamanda da pomak’ım" sözleri gazete sayfalarına taşındı.

Yerel habercinin ben araştırdım böyle bir ırk yok demesine karşın, araştırıldığında onun araştırmalarının aksine farklı bulgularda yok değil. Pomaklık belki bir ırk değil, çevrenin, yaşanan bölgenin yada orada yaşayan insanların kendilerine uygun gördüğü, anlamı farklı olan bir kelime, bir isim belki de.

Peki bunu bu kadar büyütüp gazete sayfalarına taşımak ne demek oluyor?

O konuşma orada kalamazmıydı, ne gerek vardı gazeteye...

Günümüz teknoloji çağı, yüzyılın buluşu denilen, internet diye bir şey var artık. Ne kadar güvenilir yada güvenilmez tartışılır ama interneti işimize gelince faydalı, doğru bilgilendiren harika bir buluş olarak görüyorsak, işimize gelmediğinde de hakkını vermemiz gerek.

Bu tartışmaya girmek gibi bir niyetim yok, sadece kafalarda kalan birkaç soruya bilgim dahilinde ve interneti de kullanarak basit cevaplar bulmak ve bunları okuyucularımla paylaşmak istedim.

Evet yerel habercinin dediği gibi pomak diye bir ırk olmayabilir, ama belki de vardır. Belki ırk değil de, belirli bir bölgede, coğrafya da yaşamış insanların kendilerine taktıkları ad olabilir. İnternete girince pomak sözcüğüyle bir sürü bilgi döküldüğüne göre belki de böyle bir ırk bile vardır.

Burada önemli olan inatlaşmamaktır.

Varsa vardır (ki bu toplantıları yapanlar buna inanıyorlar) yoksa da yoktur (bunu da yerel haberci iddia ediyor).

Hem önemli olan pomak ismine takılıp kalmak değil, atalarımızın nerelerde yaşadığını görmek bilmek, varsa oralarda kalmış yakınlarımızı bulmak, oraların kültürünü öğrenmek, ziyaret etmek değil mi?

Bu konuya bir daha açılmamak üzere bir nokta koymak gerek. Pomak sözcüğünün anlamı ilk gelen Türkler ise tamam diyelim öyle kalsın, ben pomak’ım diyenlerde bırakalım öyle desinler.

Bunun nesi tartışılır, neresi kötü?

Kurtuluş savaşı sonrası yeniden çizilen coğrafyalarda kalmış olan, yabancı topraklarda yaşamak zorunda kalan akrabalarımızı görmenin de, onların bizleri ziyaret etmesinin de bir sakıncası olamaz.

Atalarımızın yaşadığı toprakları merak etmek suç değil ki, oradan gelmiş kişilerle ara sıra bir araya gelmek, yemek, içmek, eğlenmek, yardımlarına koşmak yanlış olabilir mi?

Bunlar yapay gündemler, canı sıkılan bir yerel gazetecinin kaleme aldığı, ciddi olmayan konular.

Tamam ne güzel araştırmışsın, kendince bir sonuca da varmışsın işte.

Neyse bırakalım bu insanlar ilk gelen Türkler (Pomaklar) olarak yaşasınlar.

Burada asıl önemli olan yerel habercinin de dediği gibi, Türkiye’yi vatan, bayrağını bayrak olarak kabul eden herkes Türk’tür.

Emekli postacı Hasan Şimşek zaten bunu söylüyor…

Hem “yiğit lakabıyla anılır” sözüne dayanarak diyorum ki, Gelibolu’nun sevilen simalarından biri olan, herkesin yardımına koşan Hasan abimizin, ben pomak Hasan’ım demesine bir tebessüm etmek yeterli olacaktır.

İzlenme: 1439 Yazdır

YORUM EKLE

Yorum Başlığı

Yorum

YORUMLAR

Tüm Yorumlar
  • Pomaklar Kimlerdir? Cahil cühelaya bilgi olsun amacıyla yazıyorum.

    Misafir: Pomaklar kimdir ? Pomaklar, osmanlı imparatorluğunun balkan coğrafyasına bıraktığı önemli etnik miraslardan birisidir. Bilim adamlarınca Pomakların etnik kimliği konusunda tam olarak mutabakat sağlanamamasına rağmen bilim dünyasında en çok kabul gören tezler pomakların osmanlı imparatorluğu zamanında din değiştirmiş olan slavlaşmış otokton halktan oldukları veya müslüman bulgarlar oldukları yönündedir. Pomaklar Bulgaristan'da başta Rodoplarda yer alan Smolyan (Paşmaklı) ve Plovdiv'in (Filibe) dağ köyleri olmak üzere; Lofça, Teteven ve Pirinlerde,. *Yunanistan’da İskeçe ve ona yakın dağ köylerinde yaşamaktadırlar. Türkiye’ye göç eden pomaklar ise genellikle ülkenin batısında yaşamaktadırlar. Edirne, Çanakkale, Tekirdağ, Kırklareli, İzmir, Manisa ve Balıkesir illeri bir çok pomak yerleşimine ev sahipliği yapmaktadır. Ayrıca Eskişehir, Konya, Afyon ve Samsun’da da göreceli olarak az sayıda pomak yerleşimleri mevcuttur. Sayıları konusunda elimizde çok sağlıklı bir veri yoktur zira Türkiye ve Yunanistan’daki Pomaklar Türk çoğunluğun içerisinde asimile olarak tamamen Türkleşmiş, Bulgaristandaki pomaklar ise yaşadıkları yöreye ve duruma bağlı olarak kendilerini Bulgar, Müslüman, Pomak veya Türk olarak tanımlamışlardır. Değişik kuruluşlarca yapılan anket ve gözlemlere göre Toplamda 500.000 civarında Pomak olduğu düşünülmektedir. Bunların 300.000’inin Türkiye’de, 200.000’inin Bulgaristan’da ve 30.000 kadarının da Yunanistan’da bulunduğu belirtilmektedir. Bazı yerlerde pomakça olarak adlandırılan pomakların konuştukları lehçe ve şiveler güneydoğu slavcasının Bulgar - Makedon dil gurubuna aittir. Yöreler itibarıyla farklı slav lehçe ve şiveleri konuştuklarından dolayı henüz homojen bir pomak dilinden söz edememekle birlikte son yıllarda standartlaştırmaya yönelik çalışmalar yapılmaktadır. Günümüzde özellikle Türkiye ve Yunanistan’da pomakların konuştukları slav lehçe ve şiveleri unutulmak üzeredir. Ayrıca türkçenin zaman içindeki etkisi hasebiyle lehçe ve şiveler kısmen Türkçeleşmiştir. Bulgaristanda ise Pomakların konuştukları lehçe ve şiveler ana dil olan Bulgarcanın da bir slav dili olması nedeniyle hala kısmen korunabilmiştir. * 1924 senesinde yapılan mübadele antlaşması neticesinde şimdi Yunanistana ait olan Selanik ve Karacaova çevresinde bulunan Pomaklar tamamen Türkiye’ye göç etmişlerdir. 29 Kasım 2012 19:42

  • Pomaklar...acının ve yeşilin çocukları

    Misafir: Yazdığınız bu güzel ve açıklayıcı yazı için tebriklerimi sunuyorum Osman OKAN bey.Öyle bir ülkede yaşıyoruz ki ‘’ırk,millet,topluluk’’ kavramlarını birbirine karıştan bir çok kişi var.Yazınıda da değindiğiniz güya gazeteci bir kişi ‘’pomak ırkı yoktur’’ söylemiyle cehaletin pençesine düştüğünün farkında değil.Araştırma yaptım demiş.Fakat araştırma yapan biri Pomak ırkı yoktur* söylemi içinde olamaz.Olsa bile sağlıklı ve tarafsız bir araştırma yapmamış demektir.Pomak* ile ırk* kelimesini aynı kefeye koyan (sözde) gazeteciler de varmış.Tarih ve tarihçiler hem fikir ki Pomaklar Slav kavmine mensup Balkanlı bir topluluktur.Bundan harici tüm tanımlamalar Pomaklar üzerine oynanan siyasi propagandalardır.Pomakları tarihinden ve kökeninden koparmaya yönelik söylemlerdir.Günümüzde ne yazık ki bazı Pomak kökenli bireylerde Pomak olmayı reddetme eğilimi baş gösterdi.Malesef insanların Pomak denilince aklına köylü,cahil ,Türkçeden başka dil konuşan bir insan profili geliyor.Bu yüzden de köylü olmayan ve belli bir yaşam standardına sahip Pomak bireylerde kimliği reddetme ihtiyacı hissediyor.Ben her zaman Pomaklığımla gurur duymuş bir insanım.Bu benim gerçeğim .Bu gerçeği reddetmek geçmişime küfür etmektir.Pomak olmak suç değildir.Ben Pomak kökenli bir Türk vatandaşıyım.Devletimi ve milletimi Yozgatlı,Kayserili,İzmirli,Trabzonlu kadar seviyorum.Pomak kökenli olmam devletimi ve milletimi sevmiyeceğim anlamına gelmiyor.Bu bir gerçek ki biz Pomaklar dinimiz İslam sebebiyle Türk milletine ve Türk devletine gönülden bağlı bir toplumuz.Yazdığınız gibi Hasan abimiz en güzel cevabı vermiş.Yazınızın başlığında da dediğiniz gibi bu muhabbetler incir çekirdeğini doldurmayan kısır muhabbetlerdir.Bizler önce insan olmayı bilmeliyiz.Bizim etnik kökenimiz veya başka aidiyetlerimiz insan oluşumuzun ve adımızın önüne geçmemeli…Saygılarımla 05 Mart 2013 20:53

  • Konu incir çekirdeği mi?

    Misafir: Evet incir çekirdeğini doldurmaz bir konu da bu kadar yaygaraya ne gerek var. Pomaklar vardır, ama ırktır, ama başka bir şey ama vardır. Hem sonuçta hepimiz insanız. Var mı yok mu diye tartışmak niye. 05 Eylül 2013 12:22

  • Ne bu ya !!!

    Misafir: Vardır, yoktur, olabilir gibi hakikaten incir çekirdeğini doldurmayan bir konuda tartışmanın ne anlamı olabilir... Bırakın bu işleri... 20 Eylül 2013 12:00

YAZARA AİT DİĞER YAZILAR

ÇANAKKALE - HAVA DURUMU

CANAKKALE

FOTO GALERİ

VİDEO GALERİ